News

UK broadcast regulator revokes licence of China’s CGTN

LONDON: The United Kingdom’s broadcast regulator Ofcom on Thursday (Feb 4) revoked the licence of Chinese information community CGTN after discovering its state-backed possession construction flouted British legislation, and warned of punishment forward after it aired an alleged pressured confession.

Ofcom mentioned the present licence holder, Star China Media, had failed to indicate that it had editorial oversight over CGTN. And it dominated {that a} proposed different was finally tied to the Chinese Communist Party.

“We have given CGTN significant time to come into compliance with the statutory rules. Those efforts have now been exhausted,” Ofcom mentioned in an announcement.

“Following careful consideration, taking account of all the facts and the broadcaster’s and audience’s rights to freedom of expression, we have decided it is appropriate to revoke the licence for CGTN to broadcast in the UK.”

Ofcom added that it will conclude an ongoing investigation into alleged breaches by CGTN of impartiality, equity and privateness necessities “shortly”.

The English-language satellite tv for pc broadcaster has lengthy confronted criticism for parroting the Communist Party line in its international broadcasts.


READ: Facebook, Twitter face British fines if they fail on harmful content

In the United States, CGTN is one of seven Chinese media retailers which were designated as state-sponsored actors, fairly than as impartial media.

Beijing routinely threatens retaliation towards Western nations for appearing towards its media operations, which have grown in sophistication and attain through the years, warning of sanctions in flip towards teams such because the BBC in China.

There was no rapid remark from CGTN, which opened a state-of-the-art European headquarters in London simply in 2019.

Last July, Ofcom mentioned it was contemplating sanctions towards CGTN after upholding a criticism introduced by a UK nationwide who mentioned he was pressured to make a legal confession aired by the broadcaster.

“CRUCIAL” INFO MISSING

Peter Humphrey was jailed for greater than two years by a courtroom in Shanghai in 2014, in reference to a corruption case involving pharmaceutical large GlaxoSmithKline.


After his launch, he complained to Ofcom about two information experiences on the case aired on the then CCTV, which was later renamed CGTN.

CCTV justified its experiences to Ofcom on public curiosity grounds, arguing it had obtained Humphrey’s consent and was not conscious of mistreatment.

Humphrey accused Chinese authorities of drugging him and locking him in a chair inside a small metallic cage to conduct the confession to illegally acquiring and utilizing private information.

The programmes included footage of him showing to admit to a legal offence, and reported his conviction and an apology. He was recognized in each however his face was blurred.

READ: Australian journalist detained in China

Ofcom has the facility to impose fines on UK-licensed broadcasters for breaches of media guidelines on impartiality and equity. Overall, the legislation states that they have to not be managed by political our bodies.

So the regulator has taken the final word sanction towards CGTN after discovering that its controlling entities had been in breach of that requirement.

“Our investigation concluded that Star China Media Limited (SCML), the licence-holder for the CGTN service, did not have editorial responsibility for CGTN’s output,” it mentioned.

“As such, SCML does not meet the legal requirement of having control over the licensed service, and so is not a lawful broadcast licensee.”

Moreover, Ofcom mentioned it couldn’t switch the licence to a substitute proposed by CGTN, referred to as China Global Television Network Corporation (CGTNC).

“This is because crucial information was missing from the application, and because we consider that CGTNC would be disqualified from holding a licence, as it is controlled by a body which is ultimately controlled by the Chinese Communist Party,” the regulator mentioned.


In 2012, Ofcom revoked the licence of Press TV, the Iranian state broadcaster’s English-language outlet, for failing to switch common editorial management to London from Tehran.

Source Link – www.channelnewsasia.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button