Global

China pulls BBC World News off air after UK’s ban on CGTN

BEIJING: China’s broadcasting regulator on Thursday banned BBC World News, accusing it of flouting tips after a controversial report on its remedy of the nation’s Uighur minority.

The resolution got here simply days after Britain’s personal regulator revoked the licence of Chinese broadcaster CGTN for breaking UK regulation on state-backed possession, and provoked indignant accusations of censorship from London.

The transfer will do little to enhance relations between the 2 international locations, which have been more and more strained by China’s introduction of a safety regulation in Britain’s former colony, Hong Kong.

Britain has additionally banned Chinese telecoms group Huawei from involvement in its 5G community after the United States raised spying fears.

In an in a single day assertion, Beijing’s National Radio and Television Administration mentioned BBC World News experiences about China have been discovered to “seriously violate” broadcast tips.

That contains “the requirement that news should be truthful and fair” and never “harm China’s national interests”.


The administrator “does not permit the BBC to continue broadcasting in China, and does not accept its new annual application for broadcast”, it added.

The BBC mentioned it was “disappointed” with the transfer, which applies to mainland China, the place the channel is already censored and restricted to worldwide resorts.

“The BBC is the world’s most trusted international news broadcaster and reports on stories from around the world fairly, impartially and without fear or favour,” a BBC spokeswoman mentioned.

UK Foreign Secretary Dominic Raab known as the ban “an unacceptable curtailing of media freedom”.

“China has some of the most severe restrictions on media and internet freedoms across the globe, and this latest step will only damage China’s reputation in the eyes of the world,” he added.

In Washington, State Department spokesman Ned Price denounced the BBC ban and known as on China to permit an “informed citizenry” that may freely change concepts.


“We call on the PRC and other nations with authoritarian controls over their population to allow their full access to the internet and media,” Price advised reporters, referring to the People’s Republic of China.

British lawmaker Tom Tugendhat, a hawk on UK-China ties who has fashioned the China Research Group of like-minded MPs, criticised the transfer as “both regrettable and entirely unsurprising”.

“While this is a largely symbolic tit-for-tat retaliatory move, the deteriorating environment for journalism in China is a concern for us all,” he advised AFP.

“The (Chinese Communist Party’s) increasingly aggressive approach to foreign media, while promoting its own state media outlets across the globe, is an issue which deserves far more scrutiny.”

WITNESS TESTIMONY

The BBC has additionally aired a hard-hitting documentary accusing China of protecting up the origins of the COVID-19 pandemic across the metropolis of Wuhan in late 2019.

It aired its report detailing harrowing accounts of torture and sexual violence in opposition to Uighur ladies in Chinese camps on Feb 3.

This June 2019 picture shows a facility believed to be a re-education camp where mostly Muslim

This June 2019 image exhibits a facility believed to be a re-education camp the place principally Muslim ethnic minorities are detained, in Artux, north of Kashgar in China’s western Xinjiang area. (Photo: AFP/Greg Baker)

The prolonged investigation primarily based on witness testimonies reported claims of systematic rape, sexual abuse and torture of ladies detainees by police and guards in China’s western area of Xinjiang.

The area is residence to the primarily Muslim Uighur minority and has seen a sweeping safety crackdown by Chinese forces in recent times in response to separatist unrest.

The report described torture by electrical shock, together with anal rape by guards utilizing electrified sticks. Women have been topic to gang rape and compelled sterilisation, witnesses mentioned.


“The screams echoed throughout the building,” one was quoted as saying.

Rights teams consider no less than a million Uighurs and different Turkic-speaking Muslims are incarcerated in camps in Xinjiang.

The Chinese overseas ministry has dismissed the BBC investigation as “false”. Britain’s authorities mentioned it confirmed “clearly evil acts”, and there was sturdy condemnation from the US State Department.

But London has resisted strain to comply with the present and former US administrations and name the remedy of the Uighurs “genocide”.

China is accused of compelling Uighurs to parrot Communist propaganda and resign Islam, forcibly sterilising ladies and imposing a regime of pressured labour.

After initially denying the camps existed, China’s authorities abruptly acknowledged them, saying they have been vocational coaching centres geared toward combating Islamic extremism.

China final week mentioned British regulator Ofcom’s resolution to drag CGTN from the airwaves was primarily based on “ideological prejudice and political reasons”.

Ofcom mentioned CGTN’s licence holder, Star China Media Ltd, had failed to point out it had editorial oversight over the community and {that a} proposed switch to a different media group would nonetheless maintain it tied to the Chinese Communist Party.

Read More at www.channelnewsasia.com


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button